MUNGOS

S pojmom minimalizmus sa možno stretnúť v mnohých oblastiach života. Ako životný štýl sa dostáva do popredia aj z dôvodu hospodárskych, či ekologických kríz. Minimalizmus by sme však nemali chápať len ako niečo zjednodušené. Vedieť vytvoriť minimalistický dizajn je hotové umenie, ktorého krása spočíva v jeho jednoduchých líniách, farbách a schopnosti pozdvihnúť podstatu a dôležitosť.

Tento umelecký smer v značnej miere ovplyvňuje aj trendy vo web dizajne v roku 2020[1]. Pre web dizajnérov je to dobrý spôsob ako zákazníkovi sprostredkovať dôležitý obsah a udržať jeho pozornosť na webe, čo je v súčasnosti čoraz ťažšie. S minimalizmom však treba narábať opatrne. Tak ako v každom umeleckom smere aj tu je čo pokaziť.

Ako teda minimalizmus môžeme chápať?

Nie, minimalizmus vo web dizajne naozaj neznamená, že je to niečo čo si vyžadovalo málo úsilia na svoje vytvorenie. Avšak tvrdenie, že minimalizmus vyžaduje menej práce nie je ďaleko od pravdy. V čom je teda jeho výhoda? Okrem iného aj to, že takto ušetrený čas, námahu a financie možno vložiť do podstatných aktivít. V praxi pri aplikovaní na web dizajn to znamená, že stránka je zbavená nadbytočných funkcií a trikov tak, aby cieľovej skupine zákazníkov poskytla jasnú a výstižnú správu.  

Určenie si priorít

Na začiatok si ako firma ujasnite posolstvo, ktoré chcete svojim zákazníkom adresovať. Ak sa snažíte poskytnúť široký rozsah informácií minimalistickým štýlom, môže tento pokus skončiť katastrofou. Preto si nájdite čas a zvážte o čom bude vaša stránka. Ak už máte jasné zameranie, ďalším krokom je zvážiť, ktoré informácie sú podstatné a tie usporiadať podľa dôležitosti. Možno by vás až prekvapilo, aké malé množstvo informácií sa k návštevníkovi webu v konečnom dôsledku dostane a ešte menšie množstvo si je schopný zapamätať.

Umenie zjednodušenia

Tu možno citovať francúzskeho spisovateľa Antoine de Saint-Exupery „Dokonalosť sa nedosahuje, keď už nie je čo pridať, ale keď už nie je čo vziať.“[2]

Ako už ste asi pochopili umenie odstraňovania predmetov z dizajnu za účelom zjednodušenia a väčšej prehľadnosti môže byť pomerne zložitý oriešok.





















Techniku zvanú redukcionizmus možno na webe praktizovať aj následne: Na začiatku navrhneme kompletný web so všetkými informáciami, a keď je hotový, začneme redukovať a odstraňovať všetky časti, ktoré nespĺňajú náležitosti minimalistického webu. Pravdou je, že tento proces môže byť bolestivý a časovo náročný, ale ak je urobený správne, výsledok bude ohromujúci.

„Smart“ farba

Dnes už takmer každý vlastní inteligentný telefón, hodinky, práčku atď… čo však znamená inteligentná farba? Minimalistické weby sú notoricky známe ako čierne alebo biele. Tento mýtus už dnes neplatí. Minimalizmus v dizajne nemusí znamenať nedostatok farby. Namiesto toho si vyžaduje inteligentné využitie palety farieb. Čierna a biela farba sa bezpochybne hodia ku každému dizajnu značky. Ak však chceme byť o niečo viac kreatívny, ostatné farebné riešenia môžu byť rovnako efektívne. Kľúčom úspechu nie je iba to AKÚ farbu používate, ale AKO  ju používate. Pri minimálnom dizajne je možné použiť súvislú farbu pozadia na nastavenie tónu a emócií stránok, zatiaľ čo doplnková farba sa používa na upútanie pozornosti návštevníka stránky a na zvýraznenie najdôležitejších funkcií webovej stránky. Doplnkovú farbu však treba používať správne a striedmo, nakoľko nikdy nepritiahne pozornosť na viac ako jednu informáciu.[3]















O psychologickom faktore farieb vplývajúcich na zákazníka možno napísať samostatný článok. Farby vložené do minimalistického web dizajnu zohrávajú obrovskú úlohu pri pocite, ktorý stránka sprostredkuje. Od elegantného a sofistikovaného čiernobieleho dizajnu po žiarivé a výrazné farby v celom spektre, minimalistický webový dizajn je otvorený celému spektru farieb.

Typografia

Alebo ak chcete správne premyslený font písma je ďalší z prvkov  ktorý pridáva identitu vašej stránke a v konečnom dôsledku aj celej značke. Výber písma a štýl akým je text napísaný tiež vo veľkej miere ovplyvňuje pozornosť návštevníka webu. 

Keby ste ešte náhodou chceli o dôležitosti typu písma pochybovať












 

Rozloženie webu

V tomto bode zas možno hovoriť o inteligentnom rozmiestnení webu. Znova platí pravidlo, že prílišné množstvo informácií zníži účinnosť minimalistického dizajnu. Preto je nevyhnutné mať na webe správne rozloženie jednotlivých sekcií, ktoré si majú získať pozornosť návštevníka. Tu zohráva úlohu prehľadná orientácia na stránke, či správe umiestnenie vášho loga.

Pre zaujímavosť si možno ukázať využitie metódy eye-tracking.[4]









Umenie negatívneho priestoru

Tento prvok spraví z vášho webu majstrovské dielo. Na začiatok napríklad jeho využitie v grafickom dizajne. Schválne, koľko krát ste videli známe logo FedEx bez toho, aby ste si všimli bielu šípku medzi písmenami E a x?









Negatívny priestor zohráva dôležitú úlohu aj v odstavcoch s textom. Oddeľuje skupiny textov a tak dáva našim očiam a mozgu potrebnú prestávku pred prijatím ďalších informácií. Pre dizajnéra je jednoduché zaplniť celý priestor kreatívnou grafikou a obrázkami. To však nakoniec bude mať za následok neprehľadný a neusporiadaný dizajn.

  1. Rovnováha

Zväčšenie negatívneho priestoru a použitie správneho spektra farieb pri minimalistickom web dizajne poskytuje obrázkom príležitosť zažiariť.

Dôležitým konceptom, na ktorý treba pamätať pri umiestňovaní grafiky alebo obrázkov, je potreba udržiavať rovnováhu. Pri umiestňovaní obrázkov je potrebné byť opatrný na náročnosť miesta a taktiež dbať na ich obsahový význam. Obrázky potom môžu podporiť to, čo návštevníci vašej stránky čítajú.

V niektorých prípadoch môžu prvky, ako sú infografiky, grafy alebo obrázky, slúžiť na ešte väčšie vyčistenie vašej stránky. Hovorí sa, že „obrázok má hodnotu tisíc slov“ – a ak môžete použiť obrázok ako náhradu za tisíc slov, urobte tak.


[1] https://99designs.com/blog/trends/web-design-trends/

[2] https://www.brainyquote.com/quotes/antoine_de_saintexupery_103610

[3] https://dribbble.com/shots/2623419-Mono-or-accent-colour

[4] https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/eye-tracking.html

Zdieľať článok
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email